• Greek
  • English (United Kingdom)
Πνευματικές δεξιότητες: μια ολοκληρωμένη προσέγγιση, μέρος 2ο PDF Print E-mail
Mental
Written by Βασίλης Καραδημητρόπουλος   
Tuesday, 28 January 2014 19:10

 

Αξιολόγηση των πνευματικών δεξιοτήτων

Ένα πλεονέκτημα του προγράμματος της προπόνησης των πνευματικών δεξιοτήτων είναι ότι  ενισχύει την απόδοση μέσα στο γήπεδο. Η νίκη είναι ένας από τους στόχους στο τένις και η νίκη απαιτεί σταθερή απόδοση σε υψηλό επίπεδο. Ένας τρόπος να διασφαλίσουμε σταθερή απόδοση είναι να εξατομικεύσουμε την προπόνηση πνευματικών δεξιοτήτων στον αθλητή. Αυτό μπορεί να επιτευχθεί αξιολογώντας τις πνευματικές δεξιότητες του αθλητή σύμφωνα με το πλαίσιο που ανέπτυξε ο Gould (2001). Σύμφωνα με τον Gould, κάποιες από τις περιοχές που ο προπονητής πρέπει να αναλύσει και να αξιολογήσει, περιλαμβάνουν:

  • Θέσιμο στόχων
  • Προσωπικά κίνητρα
  • Ένταση προπόνησης
  • Ικανότητες οπτικοποίησης
  • Διαχείριση λαθών
  • Θετικός αυτό-διάλογος
  • Θετική στάση σώματος
  • Αυτοπεποίθηση και ψυχραιμία
  • Αυτοσυγκέντρωση
  • Ρουτίνες
  • Διαχείριση άγχους και έλεγχος επιπέδου διέγερσης
  • Φίλαθλο πνεύμα
  • Προετοιμασία πριν τον αγώνα
  • Ανταγωνιστικότητα

alt

 

Αυτή η ανάλυση και αξιολόγηση των πνευματικών δεξιοτήτων του παίκτη, μπορεί να αποδειχθεί δύσκολη εξαιτίας των πολλών μεταβλητών που επηρεάζουν την απόδοση στο γήπεδο. Για παράδειγμα, ο Loehr (2001) δηλώνει ότι είναι σημαντικό να σημειώσουμε πως τα συναισθηματικά προβλήματα κατά τη διάρκεια του αγώνα μπορεί να προκληθούν εξίσου από σωματικές ελλείψεις όπως και από συναισθηματικές. Η έλλειψη σωματικής αποθεραπείας εξαιτίας του ελλιπή ύπνου, ξεκούρασης, διατροφής ή ενυδάτωσης μπορεί να εκτροχιάσουν την ικανότητα του παίκτη να έχει τα κατάλληλα συναισθήματα την κατάλληλη στιγμή. Αυτό είναι ιδιαίτερα αντιληπτό κυρίως σε μια κατάρρευση του παίκτη. Έτσι όπως η κακή σωματική κατάσταση μπορεί να οδηγήσει σε πνευματικά και συναισθηματικά προβλήματα, έτσι και ο εκτεταμένος θυμός, ο εκνευρισμός ή τα νεύρα μπορεί να βάλουν σε κίνδυνο την πνευματική συγκέντρωση και την βιομηχανική ικανότητα του παίκτη. Εξαιτίας αυτών των πολλών παραγόντων, οι προπονητές να είναι πολύ προσεκτικοί όταν αναγνωρίζουν και αξιολογούν τις πνευματικές ικανότητες ενός παίκτη και να λαμβάνουν υπόψη πιο ολοκληρωμένα τη φύση της απόδοσης.

 

Εκτέλεση ενός προγράμματος πνευματικής προπόνησης

 Ο παίκτης υψηλού επιπέδου που είναι κάτω των 18 πρέπει να έχει κατανοήσει την τακτική του παιχνιδιού του. Επιπλέον, σ’ αυτή την ηλικία πρέπει να έχουν πολύ καλή τεχνική και να κατέχουν μεγάλη ποικιλία χτυπημάτων. Αυτό που λείπει συνήθως από το πρόγραμμα τους σ’ αυτή την φάση της ανάπτυξής τους είναι ένα καλά οργανωμένο και ανταγωνιστικό πρόγραμμα προπόνησης πνευματικών δεξιοτήτων σε καθημερινή βάση.

Οι προπονητές πρέπει να δώσουν σημασία στη δημιουργία ενός περιβάλλοντος στο οποίο η προπόνηση χρειάζεται σε καθημερινή βάση. Οι παίκτες πρέπει να καταλάβουν τη σύνδεση μεταξύ της ποιοτικής προπόνησης και της υψηλής απόδοσης. Δηλαδή, να μην προπονούνται απλώς, αλλά με σκοπό και στοχευμένα. Πρέπει να περάσουμε στον αθλητή την κουλτούρα της υπεροχής, όπου η ποιοτική προπόνηση ανταμείβεται. Πνευματικές δεξιότητες όπως ετοιμότητα για τον αγώνα και την προπόνηση, φίλαθλο πνεύμα, ρουτίνες εντός του γηπέδου, διαχείριση λαθών, θετική στάση σώματος και θετικός αυτό-διάλογος μπορούν και πρέπει να προπονούνται μέσα κι έξω από το γήπεδο.

 

alt

 

Συμπέρασμα

Στην προπόνηση νέων παικτών, οι προπονητές πρέπει να συνδυάσουν την επιστημονική γνώση και την πρακτική εμπειρία για να δουλέψουν όλους αυτούς τους παράγοντες. Αυτή είναι στην ουσία η τέχνη και η επιστήμη της προπονητικής.

Η διαδικασία εφαρμογής ενός προπονητικού προγράμματος πνευματικών δεξιοτήτων απαιτεί προσωπική κατανόηση του ποιος είσαι σαν προπονητής και ποιοι είναι οι παίκτες σα νέοι άνθρωποι. Αυτό δίνει μια αφετηρία στον προπονητή και τον αθλητή στην αναζήτηση για μάθηση, ανάπτυξη και στον αγώνα για υπεροχή. Η απόκτηση θετικών πνευματικών δεξιοτήτων είναι σημαντική για όλους τους παίκτες ανεξάρτητα από το επίπεδο ή την ηλικία. Είναι ιδιαίτερα σημαντικό όμως για τους νεότερους παίκτες ώστε να αποκτήσουν μια καλή βάση που θα τους βοηθήσει στην καθημερινή τους προπόνηση και στις ανταγωνιστικές ικανότητες όπου θα λειτουργούν σαν έναυσμα για σωστή ανάπτυξη σαν υγιείς παίκτες.

 

Paul Lubbers, Ph.D.

Πηγές:

Bloom, B. S., Developing Talent in Young People, Balantine Books, NY, 1985.

Fairs, J., “The Coaching Process: The Essence of Coaching,” Sports Coach, 1987, Vol. 11, No. 1.

Gibbons, T., “The Development of Excellence.  A Common Pathway to the Top in Music, Art, Academics and Sport,” Olympic Coach, 198, Vol. 8, No. 3.

Gould, D., Helping Coaches Develop Mental Toughness Skills in Junior Tennis Players, United States Tennis Association, 2001.

Loehr, J., “Player Development at the Core,” High-Performance Coaching, 2001, Vol. 3, No.1.

Lubbers, P., A Contrast of Planning Skills Between Expert and Novice College Tennis Coaches, doctoral dissertation, University of North Carolina, Greensboro, 1998.

Martens, R., Successful Coaching, Leisure Press, Champaign, IL, 1997.

Saviano, N., “Progressive Development of a World-Class Player,” High-Performance Coaching, 2001, Vol. 3, No. 2.

Saviano, N., USA Tennis High-Performance Coaching Program Study Guide, United States Tennis Association, 2000.

www.playerdevelopment.usta.com

Last Updated on Friday, 13 June 2014 13:22
 
U.S. Professional Tennis Association  Tennis Europe  International Tennis Federation  Little Tennis USPTA  USTA  iCoach  Play & Stay 
LTA, British Tennis  The Bailey Method  U.S. Pro Tennis Shop  Advanced Coaching Education  Mental Edge International  Tennis Australia  Tennis 10s