• Greek
  • English (United Kingdom)
Σχεδιασμός προπόνησης με περιοδικότητα PDF Εκτύπωση E-mail
Προγραμματισμός
Συντάχθηκε απο τον/την Παναγιώτης Θεoδωρόπουλος   
Πέμπτη, 25 Φεβρουάριος 2010 09:27

 

overallcourt

 

Περιοδικότητα είναι η συστηματική διαδικασία του σχεδιασμού της προπόνησης και των αγώνων , σε φάσεις με σκοπό τη μεγιστοποίηση των ευκαιριών για τον αθλητή να φτάσει στη μέγιστη απόδοση. Τυπικά η περιοδικότητα περιλαμβάνει ένα προπονητικό πλάνο που περιέχει συγκεκριμένες περιόδους που είναι αφιερωμένες στο χτίσιμο της γενικής αερόβιας ικανότητας και της μυικής αντοχής , περιόδους με υψηλής έντασης προπόνηση , αγωνιστικές περιόδους και περιόδους ξεκούρασης. Όταν δομείται σωστά , ένα προπονητικό πρόγραμμα στηριγμένο στην περιοδικότητα , μπορεί να βοηθήσει τον αθλητή να έχει ιδανικά προπονητικά κέρδη και να μεγιστοποιήσει την απόδοσή του (να φορμαριστεί) στις πιο σημαντικές στιγμές της σεζόν. Το πιο σημαντικό είναι , ότι συμπεριλαμβάνοντας την ενεργετική αποκατάσταση μέσα στον προπονητικό σχεδιασμό με τη βοήθεια της περιοδικότητας αποφεύγονται τραυματισμοί , η κούραση και το περίφημο «κάψιμο» που μπορούν να οδηγήσουν σε άσχημη απόδοση.

 

ΕΙΣΑΓΩΓΗ

 

Υπάρχουν διάφοροι παράγοντας που κάνουν την περιοδικότητα της προπόνησης περισσότερο δύσκολη στο tennis απ΄ότι σε άλλα αθλήματα. Είναι πολύ σημαντικό να αναγνωρίσουμε αυτά τα εμπόδια και να παραδεχθούμε ότι υπάρχουν , πριν ανακαλύψουμε τρόπους να τα ξεπεράσουμε.


 Το μέγεθος της αγωνιστικής σεζόν : το tennis είναι άθλημα που έχει αγώνες όλο το χρόνο , κάτι που σημαίνει ότι για τους περισσότερους παίκτες δεν είναι ξεκάθαρες οι προαγωνιστικές και οι περίοδοι προετοιμασίας. Οι παίκτες του tennis δεν έχουν την πολυτέλεια του να φορμάρονται μια φορά κάθε τέσσερα χρόνια , όπως αθλητές σε Ολυμπιακά αθλήματα , ή ακόμα να φορμάρονται και αρκετές φορές μέσα στο χρόνο , όπως αθλητές σε πολλά άλλα αθλήματα. Οι παίκτες του tennis νιώθουν την ανάγκη να είναι έτοιμοι να αγωνιστούν με υψηλή απόδοση κάθε εβδομάδα. Πώς λοιπόν σχεδιάζετε την προετοιμασία και την προαγωνιστική περίοδο μέσα σε ένα προπονητικό πλάνο εάν αυτές οι περίοδοι ουσιαστικά δεν υπάρχουν στο tennis;


 To να ξέρεις πότε τελειώνει ένα τουρνουά : ένας παίκτης που συμμετέχει σε ένα τουρνουά δεν ξέρει πότε θα έρθει η στιγμή που θα χάσει. Μπορεί να χάσει στον πρώτο γύρο αλλά μπορεί να προχωρήσει μέχρι και τον τελικό. Αυτο δυσκολεύει πάρα πολύ να σχεδιάσεις την προπόνηση εκ των προτέρων.


 Έλλειψη αποκατάστασης - ξεκούρασης για παίκτες που κυνηγούν χρήματα ή βαθμολογία : το tennis τείνει να ανταμοίβει τους πιο επιτυχημένους παίκτες , επιτρέποντάς τους να έχουν περισσότερο χρόνο αποκατάστασης μεταξύ των φορμαρισμάτων τους. Οι υψηλού επιπέδου επαγγελματίες παίκτες έχουν την πολυτέλεια να μην συμμετέχουν σε κάποια τουρνουά και παρόλα αυτά να κερδίζουν χρήματα για να ζουν ή να κερδίζουν πόντους στην κατάταξη. Παρομοίως οι υψηλού επιπέδου junior παίκτες δεν χρειάζεται να κυνηγούν πόντους σε τουρνουά στη χώρα τους ή σε όλο τον κόσμο. Οι παίκτες όμως που προσπαθούν να φτάσουν σε αυτό το επίπεδο νιώθουν ότι πρέπει να συμμετέχουν σε περισσότερα τουρνουά για να κερδίσουν πόντους στην κατάταξη και αυτό έχει σαν αποτέλεσμα πολύ λίγο ή ακόμα και καθόλου αποκατάσταση μεταξύ των αγώνων.


Παρά τις δυσκολίες που δημιουργούν οι παραπάνω παραγόντες , η περιοδικότητα παραμένει πολύ σημαντική για τους παίκτες του tennis. Ωστόσο η προπόνηση πρέπει να προσεγγίζεται λίγο διαφορετικότερα απ'ότι η προπόνηση για τους ποδοσφαιριστές , τους κολυμβητές κ.α.

 

Δείγμα πλάνου περιοδικότητας για το tennis


Ένας παίκτης μπορεί να δομήσει μια χρονιά με πολλούς τρόπους όσον αφορά τον αριθμό των τουρνουά που θέλει να συμμετέχει ή του πόσες φορές θέλει να φορμαριστεί μέσα στη χρονιά. Να έχετε στο μυαλό σας πάντοτε αυτά που αναφέρθηκαν νωρίτερα για το πόσο χρόνο θα αφιερώσετε σε κάθε φάση προπόνησης και την ικανότητα του φορμαρίσματος.
Ας πάρουμε σαν παράδειγμα ένα πλάνο περιοδικότητας στην προπόνηση , για έναν παίκτη που θέλει να φορμαριστεί δύο φορές μέσα στο χρόνο. Θα μπορούσε να είναι ένα υψηλού επιπέδου junior που θέλει να φορμαριστεί για το Διεθνές Ανοιξιάτικο Πρωτάθλημα που είναι την άνοιξη και για το U.S. Open Junior Tennis Championship αργά το καλοκαίρι. Θα μπορούσε ακόμα να είναι και ένας ενήλικας που ελπίζει να αποδόσει το μέγιστό του σε τουρνουά μεταξύ των club που γίνονται την άνοιξη και το καλοκαίρι.
Παρόλο που οι εξιδεικευμένες ασκήσεις και τα βάρη που χρησιμοποιούνται μπορεί να διαφέρουν μεταξύ των δύο αυτών παικτών , η γενική δόμηση των πλάνων τους μοιάζει πάρα πολύ. Δώστε προσοχή στα ακόλουθα :
• Ο όγκος της προπόνησης θα πρέπει να είναι μεγάλος κατά την περίοδο προετοιμασίας και η ένταση της προπόνησης χαμηλή έως μέτρια.
• Κατά την προαγωνιστική περίοδο , η προπόνηση αλλάζει σε χαμηλότερο όγκο αλλά υψηλότερη ένταση.
• Κατά την αγωνιστική περίοδο , ο όγκος προπόνησης πρέπει να είναι πολύ χαμηλός , αλλά η ένταση προπόνησης υψηλή. Οι αγώνες μετρούν σαν υψηλής έντασης άσκηση. Ακόμα οι παίκτες δεν πρέπει να φοβούνται να προπονούνται κατά τη διάρκεια ενός τουρνουά.
• Κατά τη διάρκεια της περιόδου ενεργητικής αποκατάστασης , ο όγκος και η έντασης της προπόνησης μειώνονται.
Θα πρέπει να έχουμε στο μυαλό μας ότι ακόμα και μέσα σε κάθε φάση του προπονητικού πλάνου , ο όγκος και η ένταση της προπόνησης μπορούν να αλλάζουν για να παρέχουν ποικίλα ερεθίσματα στο σώμα και επίσης να επιτρέπουν χρόνο για αποκατάσταση. Σχεδιάστε το πρόγραμμά σας , καθορίζοντας πρώτα τα βασικά τουρνουά που θέλετε να φορμάρετε τον αθλητή , προσδιορίζοντας τις περιόδους προετοιμασίας και τις προαγωνιστικές περιόδους και μετά εναλλάξτε τον όγκο και την ένταση της προπόνησης μέσα σε κάθε περίοδο προπόνησης.

 

Χτίζοντας το προπονητικό πλάνο με περιοδικότητα


1. Αρχίστε με τον προσδιορισμό των πιο βασικών τουρνουά μέσα στο ετήσιο καλεντάρι.
2. Καθορίστε μια περίοδο (ή παραπάνω) των 6 με 8 εβδομάδων όπου πρέπει να αναπτυχθεί μια στέρεα βάση στη φυσική κατάσταση.
3. Καθορίστε μια περίοδο (ή παραπάνω) όπου θα υπάρχει ενεργητική αποκατάσταση.
4. Δημιουργήστε έναν πίνακα όπου θα σημειώνετε το πιο σημαντικό αντικείμενο για κάθε εβδομάδα του χρόνου. Για παράδειγμα , κατά τη διάρκεια της φάσης της προπόνησης στη βασική δύναμη , θα μπορούσε να δοθεί έμφαση στη μυική αντοχή. Ωστόσο 2 εβδομάδες πριν τους σημαντικούς αγώνες , η έμφαση πρέπει να δοθεί στην προπόνηση μεγιστοποίησης της εκρηκτικότητας ή της βελτίωσης της μετακίνησης μέσα στο γήπεδο.
5. Γίνετε ακόμα πιο λεπτομερείς και σημειώστε τις ασκήσεις , τα σετ και τις επαναλήψεις για κάθε ημέρα. Δεν είναι ανάγκη να προγραμματίσετε λεπτομερώς κάθε ημέρα του χρόνου από την 1Η Ιανουαρίου , αλλά θα πρέπει να υπάρχει ένα όραμα μέσα στο πλάνο σας και να ξέρετε τι πρόκειται να κάνετε τις επόμενες εβδομάδες ή μήνες.

 

Συμπέρασμα


Παρόλο που το tennis είναι ένα άθλημα με αγωνιστική περίοδο όλο το χρόνο , θα πρέπει να ξέρουμε ότι η περιοδικότητα δεν είναι λιγότερο σημαντική απ'ότι για άλλα αθλήματα. Στην πραγματικότητα , με το σωστό σχεδιασμό της προπόνησης και των αγώνων σε περιόδους , οι παίκτες μεγαλώνουν τις πιθανότητες να φορμαριστούν στις επιθυμητές στιγμές. Ένας σταθερός και σωστός σχεδιασμός προπόνησης θα πρέπει να επικεντρώνεται στα μακροπρόθεσμα οφέλη της προπόνησης και όχι απλά στα άμεσα αποτελέσματα.

 

Το άρθρο αυτό δημοσιεύτηκε με πρωτότυπο τίτλο:
Periodization Training
Paul Roetert (USTA) and Todd Ellenbecker (Physiotherapy Associates , USA)
ITF Coaching and Sport Science Review 2009;16(47):10-11

Τελευταία Ενημέρωση στις Τρίτη, 17 Οκτώβριος 2017 13:29
 
U.S. Professional Tennis Association  Tennis Europe  International Tennis Federation  Little Tennis USPTA  USTA  iCoach  Play & Stay 
LTA, British Tennis  The Bailey Method  U.S. Pro Tennis Shop  Advanced Coaching Education  Mental Edge International  Tennis Australia  Tennis 10s